“Je hoeft de trap niet te zien om de eerste trede te nemen.”
Counselling
Cliënten die zich bij een counsellor melden, hebben meestal een probleem waar ze niet of moeilijk mee om kunnen gaan. Er dient iets te veranderen.
Een doel kan zijn het veranderen van gedrag, zoals meer rust inbouwen of gezonder willen leven. Counselling kan ook gaan over situaties op een andere manier willen benaderen en er zo beter mee leren omgaan. Voorbeelden hiervan zijn een verlieservaring of problemen in een relatie.
Counselling is non-directief. Dit betekent dat de counsellor de cliënt niet stuurt, maar enkel aanspoort bij het maken van keuzes. Daarbij oordeelt of veroordeelt de counsellor niet.
In veel gevallen worden de sessies gedeeltelijk vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekering. Counselling valt niet onder het eigen risico.
In de eerste gesprekken maken we kennis en inventariseren we de problemen. Het is belangrijk tijd te nemen om goed te onderzoeken wat er aan de hand is en welke factoren hierbij een rol spelen. Gezamenlijk stellen we vervolgens een hulpvraag op.
De volgende gesprekken zijn veelal gericht op de oorzaak van de problemen. Het belangrijkste doel hiervan is om meer inzicht te krijgen in het probleem en wat er nodig is om dit op te lossen.
Als counsellor bied ik geen pasklare oplossingen aan, maar zoek ik samen met je naar mogelijkheden die bij jou passen. Jij bepaalt dus zelf welke oplossing goed is.
Alles wat in de loop van het counsellingtraject wordt besproken wordt in vertrouwen behandeld, in overeenstemming met de wet op de privacy.
De meeste trajecten bestaan uit vijf tot tien gesprekken. Dit hangt natuurlijk af van de aard en complexiteit van de hulpvraag.
Via het contactformulier kun je laten weten dat je een afspraak wilt maken. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op.